Ποιος φοβάται το άσυλο

Posted: by παντιγέρα in
0
Υπάρχει μια νέα κατηγορία "εισακτέων" στα ελληνικά πανεπιστήμια. Μετά από συνεννόηση των υπουργών Παιδείας και Δημόσιας Τάξης προβλέπεται η εισαγωγή των φιλομαθών ΜΑΤ στα ΑΕΙ της προτίμησής τους χωρίς εξετάσεις και βάση "10". Αρκεί βέβαια να καταργηθεί το πανεπιστημιακό άσυλο.

Το πανεπιστημιακό άσυλο, η απαγόρευση δηλαδή της εισόδου αστυνομικών στο Πανεπιστήμιο χωρίς άδεια της Συγκλήτου, αποτελούσε ήδη από το 19ο αιώνα εθιμικό δίκαιο των ελληνικών ΑΕΙ. Την καταπάτησή του από χωροφύλακες επικαλέστηκαν μεταξύ άλλων και οι ένοπλοι φοιτητές που πραγματοποίησαν την πρώτη κατάληψη πανεπιστημιακού κτιρίου στην Αθήνα, τον Ιανουάριο του 1897 (Χρ. Λάζος, «Ελληνικό φοιτητικό κίνημα», Αθήνα 1987, σ. 168).

**Τυπικά, τουλάχιστον, ο θεσμός υφίστατο ακόμη και στις πιο αυταρχικές περιόδους. Οπως επισημαίνει ο Ευάγγελος Γιαννόπουλος, «το μόνο που αμφισβητήθηκε και πριν από τη δικτατορία και ύστερα απ' αυτήν είναι αν το προαύλιο του Πανεπιστημίου αποτελεί επέκταση του ασύλου ή όχι» («Νομικός Διάλογος», τχ. 2, 10/1979). Μέχρι και η χούντα αισθάνθηκε υποχρεωμένη το 1972-73 να το λάβει θεωρητικά υπόψη της. Στις 14 Φεβρουαρίου 1973, π.χ., η Σύγκλητος του ΕΜΠ υπέβαλε την παραίτησή της λόγω της παραβίασης του ασύλου. Για τον ίδιο λόγο παραιτήθηκε στις 22/2/73 και το διορισμένο δ.σ. της Φιλοσοφικής.

Αποκαλυπτικότερη είναι, ωστόσο, η επιχειρηματολογία που επιστρατεύθηκε για να δικαιολογηθεί η διαδοχική καταπάτηση του ασύλου στη Νομική (20/3/73) και το Πολυτεχνείο (17/11/73).

* Στην πρώτη περίπτωση, η Σύγκλητος έδωσε την άδεια, κάνοντας λόγο για «ομάδα ελαχίστη εν σχέσει προς τον όγκον του φοιτητικού κόσμου», η οποία «διά της στάσεώς της, παρά πάσαν έννοιαν δικαίου και ελευθερίας, προσπαθεί να εμποδίσει την άσκησιν του αναφαιρέτου δικαιώματος των φοιτητών, όπως μορφωθούν».

* Στη δεύτερη περίπτωση, η Σύγκλητος του ΕΜΠ αρχικά αρνήθηκε να επιτρέψει εισβολή της αστυνομίας, επικαλούμενη ακριβώς το πανεπιστημιακό άσυλο. Επειτα, όμως, τη σφαγή και την κήρυξη του στρατιωτικού νόμου, με νεότερη απόφασή της (19/11/73) «αποδοκιμάζει τους προκαλέσαντας τα δραματικά γεγονότα, ως και τους καταχρασθέντας του ασύλου του Ιδρύματος», με το επιχείρημα ότι «η μεγάλη πλειονότης των συγκεντρωθέντων εντός του Ιδρύματος απετελείτο από πρόσωπα διαφόρων κατηγοριών ξένων προς το Πολυτεχνείον».

Στα εξωφοιτητικά αυτά στοιχεία αποδίδονται τόσο «η κατίσχυσις των πολιτικών συνθημάτων έναντι των σπουδαστικών» όσο και «αι ζημίαι εις την περιουσίαν του ΕΜΠ (εγκαταστάσεις, εξοπλισμοί εργαστηρίων)».

**Μετά την εμπειρία του 1973, η Μεταπολίτευση γνωρίζει τις πρώτες προσπάθειες για νομοθετική κατοχύρωση του ασύλου. Πρόταση της αντιπολίτευσης το 1975 για ενσωμάτωσή του στο νέο Σύνταγμα («η ακαδημαϊκή ελευθερία και το ακαδημαϊκό άσυλο είναι απαραβίαστα») απορρίφθηκε από την κυβέρνηση Καραμανλή.

Θέσπιση μετ' εμποδίων

Ο Ν. 815 το αγνόησε, ενώ η Επιτροπή Πρυτάνεων του 1980 προσπέρασε το ζήτημα, θεωρώντας το «πολιτικό» κι όχι εκπαιδευτικό. Οσο για την αστυνομία, εύγλωττη είναι η απουσία οποιασδήποτε σχετικής αναφοράς στο πολυσέλιδο εγχειρίδιο των ΜΑΤ που συνέταξε ο Ηλίας Ψυχογιός («Δημόσιαι συναθροίσεις», Αθήναι 1979).

Τον Μάιο του 1977, ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ευστάθιος Μπλέτσας γνωμοδότησε, έπειτα από σχετικό ερώτημα του υπ. Δημόσιας Τάξης, ότι πανεπιστημιακό άσυλο δεν υφίσταται κι ότι η αστυνομία έχει δικαίωμα και καθήκον να μπαίνει όποτε θέλει στα ΑΕΙ, να παρίσταται στις φοιτητικές συνελεύσεις «εάν αυταί παρεξέκλιναν του σκοπού τους και μετατράπηκαν σε πολιτικές συναθροίσεις», καθώς και «να ανακαλύπτει και να προσαγάγει σε δίκη τους φυσικούς ή ηθικούς αυτουργούς» των «εγκλημάτων» της αφισοκόλλησης, της ανάρτησης πανό και της αναγραφής συνθημάτων στους τοίχους («Ε» 13/5/77).

Οι θυελλώδεις αντιδράσεις ανάγκασαν τον υπουργό Παιδείας Γεώργιο Ράλλη να ξεκαθαρίσει ότι «η κυβέρνηση αναγνωρίζει ουσιαστικά και στην πράξη το πανεπιστημιακό άσυλο».

Απέμειναν έτσι μονάχα οι φασίστες της «Φοιτητικής Εθνικής Πρωτοπορίας» να «αρνούνται την ύπαρξη πανεπιστημιακού ασύλου», επικαλούμενοι την... ισότητα των ελλήνων πολιτών.

Οπως διαβάζουμε στην απόφαση του 3ου συνεδρίου της, «οι σύνεδροι δέχονται το άσυλον μόνον υπό την έννοιαν της αδιατάρακτης και ελεύθερης πνευματικής αναζητήσεως και τούτο υπό την προϋπόθεση να μην θίγεται η πατρίδα, η θρησκεία και η οικογένεια» («Ελληνικόν Αύριον» 6.1980).

**Η άνοδος του ΠΑΣΟΚ στην εξουσία θα σημάνει τη νομοθετική κατοχύρωση του ασύλου με το Ν. 1268.

Αν σήμερα αυτή η ρύθμιση καταγγέλλεται σαν υπερβολικά ανεκτική, όταν ψηφίστηκε αντιμετώπισε πολύ διαφορετικές αντιρρήσεις. Χαρακτηριστική η απόφαση των φοιτητών του Φαρμακευτικού Θεσσαλονίκης: «Αντιτασσόμαστε στον περιορισμό του ασύλου μόνο για τα μέλη των ΑΕΙ. Δεν δίνουμε σε κανέναν (πρόσωπο ή συνδικαλιστικό όργανο) και σε καμιά περίπτωση το δικαίωμα να διαπραγματευτεί το Ασυλο. Αρνούμαστε τη ρήτρα της αυτεπάγγελτης καταπάτησης, γιατί αποτελεί άλλοθι για αυριανές παραβιάσεις του ασύλου, πράγμα που συνέβη στο παρελθόν πολλές φορές».

Το άρθρο 2 § 7

**Στην πράξη, βέβαια, οι αυξημένες δημοκρατικές ευαισθησίες της εποχής λειτούργησαν ανασταλτικά προς τη γενικευμένη εφαρμογή του άρθρου 2 § 7, βάσει του οποίου η «δημόσια δύναμη» μπορεί να εισβάλει αυτεπάγγελτα στα ΑΕΙ αν θεωρήσει ότι διαπράττονται αυτόφωρα κακουργήματα ή εγκλήματα κατά της ζωής. Οι αντιδράσεις στις πρώτες παραβιάσεις του ασύλου μετά το 1982 υπήρξαν καθοριστικές (βλ. διπλανή στήλη).

Δεν έλειψαν και κάποιες παρεμβάσεις στα όρια της γελοιότητας. Το φθινόπωρο του 1982, π.χ., το ΚΣ της ΟΝΝΕΔ κατήγγειλε με προκήρυξή του την «παραβίαση του Πανεπιστημιακού Ασύλου στην Πολυτεχνειούπολη Αθηνών», θεωρώντας την μάλιστα απόπειρα «επιβολής του μονοκομματισμού». Από ταυτόχρονη προκήρυξη της ΔΑΠ-ΝΔΦΚ πληροφορούμαστε πως η εν λόγω «κατάφωρη παραβίαση του Πανεπιστημιακού Ασύλου» είχε γίνει «με την παράνομη διοργάνωση της γιορτής της νεολαίας του ΠΑΣΟΚ στην Πολυτεχνειούπολη»!

Την ηγεσία της ΟΝΝΕΔ αποτελούσαν τότε ο Βασίλης Μιχαλολιάκος, ο Μάνος Μανωλάκος, ο Διονύσης Καραχάλιος και ο Νίκος Χατζηνικολάου.

**Η κυρίαρχη εικόνα για τις «δυσλειτουργίες» του πανεπιστημιακού ασύλου προέκυψε τη δεκαετία 1985-1995 από τη διαδοχική μετατροπή πανεπιστημιακών κτιρίων σε πεδία μάχης ανάμεσα σε διαδηλωτές -συνήθως αναρχικούς- και τα ΜΑΤ.

Αρχικά, τα πανεπιστημιακά κτίρια χρησιμοποιήθηκαν ως καταφύγιο καταδιωκόμενων διαδηλωτών: συγκέντρωση της «Επιτροπής για το Στρατό» (14/10/83), διαδήλωση κατά του Λεπέν (4/12/84), πορεία εναντίον της επίσκεψης Σουλτς (26/3/86)...

Κάποιες μάλιστα φορές, όπως κατά την επίσκεψη Μπους (18/7/91) ή τη μαθητική διαδήλωση της 24/10/91, η προσπάθεια των ΜΑΤ να «σπρώξουν» τους διαδηλωτές σε κάποιο ΑΕΙ, με τον αποκλεισμό όλων των άλλων οδών διαφυγής, ήταν οφθαλμοφανής.

Την ιδέα, άλλωστε, της μετατροπής του πλησιέστερου ΑΕΙ σε ορμητήριο εισηγήθηκε, άθελά του ίσως, ένα στέλεχος της ΕΛ.ΑΣ. Στις 9 Μαΐου 1985 ομάδες αναρχικών συγκεντρώθηκαν στην πλατεία Εξαρχείων, διαμαρτυρόμενοι για τις καθημερινές «επιχειρήσεις αρετής» της αστυνομίας. Η εκδήλωση απαγορεύθηκε κι ο αστυνομικός διευθυντής Δ. Χοχτούλας προειδοποίησε με ντουντούκα τους συγκεντρωμένους: «Εδώ δεν είναι Νομική να υπάρχει άσυλο. Θα σας συλλάβουμε και θα σας ισοπεδώσουμε!».

Οι παραλήπτες του μηνύματος έσπευσαν, φυσιολογικότατα, να ταμπουρωθούν στο πλησιέστερο πανεπιστημιακό κτίριο. Η κατάληψη του Χημείου κράτησε τέσσερις μέρες κι έληξε ειρηνικά μόνο χάρη στη διαμεσολάβηση αριστερών πολιτικών κομμάτων (ΕΔΑ και ΚΚΕ Εσωτερικού).

Η στάση των αρχών καθορίστηκε κάθε φορά από ποικίλους παράγοντες: τη μαζικότητα, την απήχηση, τις πολιτικές συμμαχίες τους αλλά και την ευρύτερη συγκυρία.

Οι εχθροί φοιτητές

Η -εντελώς ξεχασμένη σήμερα- ταχύτατη εκκένωση της ΑΣΟΕΕ τον Αύγουστο του 1994 πάτησε στην καλοκαιρινή (και πολιτική) απομόνωση των καταληψιών, ενώ η μεγάλης έκτασης επιχείρηση του Πολυτεχνείου του 1995 αξιοποίησε την ταυτόχρονη εξέγερση των φυλακισμένων του Κορυδαλλού και το συνακόλουθο εθισμό του κοινού στην ιδέα μιας βίαιης λύσης.

**Ο Νοέμβριος του 1995 σηματοδοτεί το τέλος μιας εποχής: Στο εξής, οι προσπάθειες κατάλυσης του ασύλου στοχεύουν όχι εξωπανεπιστημιακούς «ταραξίες», αλλά τους ίδιους τους φοιτητές, το κίνημα των οποίων ριζοσπαστικοποιείται ραγδαία απέναντι στις αλλεπάλληλες απόπειρες νεοφιλελεύθερης αντιμεταρρύθμισης στα ΑΕΙ.

Αρχικά, η σχετική παραφιλολογία επικεντρώθηκε σε (πραγματικά ή φανταστικά) κρούσματα «ποινικής» παραβατικότητας σε πανεπιστημιακούς χώρους. Στην πορεία, ωστόσο, απέκτησε συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, ευθέως ανάλογα του γενικότερου αντιαπεργιακού λόγου: το άσυλο αποτελεί πρόβλημα επειδή επιτρέπει στους φοιτητές να καταλαμβάνουν τις σχολές τους, ως μέσο διεκδίκησης των προβλημάτων τους ή αντίστασης σε αρνητικές κυβερνητικές επιλογές.

* Η ασυλοφάγα αρθρογραφία των τελευταίων χρόνων είναι αποκαλυπτική: Για «αριθμητικά ανάξιες λόγου αλλά πολύ δυναμικές φοιτητικές ομάδες, με σκοτισμένο μυαλό από αναρχικές ιδέες» κάνει λόγο ο πρώην ευρωβουλευτής της Ν.Δ. -κι επίδοξος συνταγματικός μεταρρυθμιστής- Γιάννης Μαρίνος («Βήμα» 10/4/2005), για «συρφετό ολίγων φοιτητών» που «ασκούν τρομοκρατία και απειλούν ότι θα κηλιδώσουν οποιονδήποτε τους αντισταθεί με τη στηλίτευσή του» (!) γράφει ο πρώην κοσμήτορας της Φιλοσοφικής Εμμανουήλ Μικρογιαννάκης.

* Ακόμη κι όταν προσχηματικά αναφέρονται σε «εξωφοιτητικά στοιχεία», οι θιασώτες της αναθεώρησης του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου φροντίζουν να φωτογραφίσουν τους φοιτητές τους - όπως ο Γ. Μπαμπινιώτης στο «Βήμα» (4/12/2005) ή ο (τότε) πρύτανης του Πολυτεχνείου Κρήτης, Γιάννης Φίλης, στην «Ε» (30/6/2003).

Ο τελευταίος δεν διστάζει να αποδώσει την εξάμηνη κατάληψη του 1999, αποφασισμένη από αλλεπάλληλες φοιτητικές συνελεύσεις, σε «εξωπανεπιστημιακά άτομα»!

* Ακόμη πιο εύγλωττες είναι οι εποικοδομητικές παρεμβάσεις πανεπιστημιακών στο «διάλογο» των Γιαννάκου-Βερέμη, όπως εκτίθενται στην επίσημη ιστοσελίδα του ΥΠΕΠΘ. Εκεί, οι όποιες αναφορές στο άσυλο συνδέονται άμεσα με την καταστολή του φοιτητικού κινήματος και την επιβολή των σχεδίων του υπουργείου ή ακόμη αντιδημοκρατικότερων αλλαγών.

«Καμία ομάδα (μικρή ή μεγάλη) του πανεπιστημίου δεν έχει το δικαίωμα να παρακωλύει τα υπόλοιπα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας από τη διαδικασία της εκπαίδευσης και της έρευνας», αποφαίνεται ο πρύτανης του Πολυτεχνείου Κρήτης Ιωακείμ Γρυσπολάκης, ενώ ο Ιωάννης Χατζόπουλος αποφαίνεται πως «η αυθαίρετη κατάληψη του πανεπιστημιακού χώρου από ομάδα της πανεπιστημιακής κοινότητας στο πλαίσιο αγωνιστικών κινητοποιήσεων είναι αυτή καθεαυτή ενέργεια κατάλυσης του ασύλου».

* Εξω φρενών με τις εμπειρίες της «κατά τη διάρκεια της κατάληψης του Ιουνίου», η Αννίτα Φλώρου ζητά τέλος να λυθούν τα χέρια της ΕΛ.ΑΣ.: «Δώστε τη δύναμη (από νομική και ουσιαστική άποψη) στην οποιαδήποτε αρμόδια αρχή να επεμβαίνει στα πανεπιστήμια όταν η ελευθερία μετατρέπεται σε ασυδοσία».

**Ενα πάγιο επιχείρημα των οπαδών της αλλαγής του καθεστώτος του ασύλου είναι ότι αυτό πρέπει να καλύπτει αποκλειστικά και μόνο την «ελεύθερη διακίνηση των ιδεών».

«Διακίνηση» ποιων ιδεών;

Εξ ορισμού, βέβαια, για να χρειάζονται «ασυλία» οι ιδέες θα πρέπει να κινούνται στα όρια της νομιμότητας ή έστω στο περιθώριο του κυρίαρχου λόγου. Ολως παραδόξως, ωστόσο, όποτε τέθηκε ζήτημα, οι περισσότεροι απ' τους εν λόγω τιμητές διαρρήγνυαν τα ιμάτιά τους για την «κατάχρηση» των πανεπιστημιακών χώρων.

* Εν έτει 1988, π.χ., το «Βήμα» χάλασε κόσμο για μια εκδήλωση στην πανεπιστημιούπολη για την αποποινικοποίηση της χρήσης χασίς. Οι πρυτανικές αρχές, αλλά και το τοπικό αστυνομικό τμήμα διασύρονταν επί βδομάδες για «υπόθαλψη εγκληματιών» που, κατά το ρεπορτάζ, κάπνισαν συμβολικά μερικά «στριφτά».

* Στις 28 Μαρτίου 1991, μέλη της κυβερνητικής ΔΑΠ-ΝΔΦΚ διέλυσαν βίαια στο Αριστοτέλειο εκδήλωση της αριστερής παράταξης ΕΣΟΦ με θέμα τις μειονότητες της Βόρειας Ελλάδας. Σύμφωνα με τους διοργανωτές, επικεφαλής των τραμπούκων ήταν ο ίδιος ο δεξιός αντιπρύτανης (μετέπειτα πρύτανης) του ΑΠΘ, Αντώνιος Μάντης. Η εκδήλωση μετατέθηκε στις 28 Απριλίου, ματαιώθηκε όμως ξανά διά ροπάλου.

* Το 1992 εκατοντάδες πανεπιστημιακοί κατήγγειλαν δημόσια, με διατεταγμένη συλλογή υπογραφών, ως «ανεύθυνους» κι «εθνικά επικίνδυνους» τους συναδέλφους τους που υποστήριζαν την ελευθερία του λόγου, με αφορμή τη δικαστική καταδίκη 4 φοιτητών για «διασπορά ψευδών ειδήσεων» (επειδή ισχυρίστηκαν ότι στην Ελλάδα υπάρχουν μειονότητες και -μη κατονομαζόμενοι- επικίνδυνοι ακροδεξιοί!).

Ανάμεσα στους πρωταγωνιστές αυτού του μακαρθικού ξεσπάσματος συγκαταλέγονται ουκ ολίγοι απ' τους σημερινούς θιασώτες της «ακαδημαϊκής ελευθερίας» διά του περιορισμού της φοιτητικής «ασυδοσίας».

* Νωπός είναι, τέλος, ο σάλος που ξεσηκώθηκε, όταν πέρσι η επιτροπή γιορτασμού του Πολυτεχνείου επέτρεψε να εκτεθούν στον χώρο του ΕΜΠ ζωγραφικοί πίνακες καταδικασμένων στην υπόθεση της 17Ν.

Το «Σπουδαστικό» επιστρέφει;

Από μετριοπαθείς εκσυγχρονιστικούς κύκλους προωθείται, τα τελευταία χρόνια, όχι η ριζική αλλαγή του θεσμικού πλαισίου του ασύλου, αλλά η ανάθεση της «προστασίας» του σε ειδική πανεπιστημιακή αστυνομία.

Η «λύση» αυτή, ωστόσο, απλώς μεταμφιέζει το πρόβλημα.

Αν οι «πανεπιστημιακοί αστυνομικοί» δεν έχουν ιδιαίτερα κατασταλτικά καθήκοντα, σε τι θα διαφέρουν από τους ήδη υφιστάμενους φύλακες των ΑΕΙ; Αν, πάλι, τους δοθούν κανονικές αστυνομικές αρμοδιότητες, ουσιαστικά ανασυγκροτείται το αλήστου μνήμης «Σπουδαστικό» της Ασφάλειας, με την καθημερινή παρουσία του στους πανεπιστημιακούς χώρους να προοιωνίζεται διαρκείς τριβές με το πιο ανήσυχο κομμάτι των φοιτητών. Ενώ σε περιπτώσεις έξαρσης του φοιτητικού κινήματος, όπως διαπιστώνουμε π.χ. από τη Σορβόνη του 1986, απλώς τα ΜΑΤ θα υποκατασταθούν -αρχικά τουλάχιστον- από τους «πανεπιστημιακούς» συναδέλφους τους.

 

Τα θινκ τανκ των τανκ


Ηταν 12 Αυγούστου 2001, όταν η «Απογευματινή» ανέλαβε με φανταχτερό πρωτοσέλιδό της να διαφωτίσει το κοινό για τη σκοτεινή πραγματικότητα της ανώτατης παιδείας: «Ασυλο εγκληματιών τα Πανεπιστήμια. Επιστημονική έρευνα σε 5 μεγάλα ΑΕΙ».

Σύμφωνα με το τετρασέλιδο ρεπορτάζ του Νίκου Σταυρουλάκη, έρευνα του διδάκτορα εγκληματολογίας Κυριάκου Μπαμπασίδη αποκαλύπτει ότι «χρήση και διακίνηση ναρκωτικών, κλοπές, φθορά ξένης περιουσίας, σεξουαλικές παρενοχλήσεις, ακόμα και απόπειρες βιασμού ή και ολοκληρωμένοι βιασμοί είναι τα "συνήθη" εγκλήματα που σημειώνονται στους χώρους των πανεπιστημίων, στους χώρους δηλαδή που "προστατεύονται" από το πανεπιστημιακό άσυλο».

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στα αδικήματα κατά της γενετήσιας ελευθερίας: «Οπως κατήγγειλαν οι ερωτώμενοι, οι απόπειρες ή και οι ολοκληρωμένες περιπτώσεις βιασμών ανέρχονται σε ποσοστό 18,3%». Με άλλα λόγια: «δύο στις δέκα φοιτήτριες καταγγέλλουν απόπειρα ή και ολοκληρωμένο βιασμό».

«Εχουν λόγους οι γονείς και οι φοιτητές να ανησυχούν εξαιτίας της γενικότερης αύξησης της εγκληματικότητας, ιδιαίτερα στο χώρο των ΑΕΙ, όπου καμία αστυνομική ή άλλη Αρχή δεν μπορεί να επέμβει;», αναρωτιέται ο συντάκτης. Η απάντηση φαντάζει αυτονόητη - και δίνεται στο κύριο άρθρο της εφημερίδας: «Ο θεσμός του Πανεπιστημιακού Ασύλου, σε συνδυασμό με την έκπτωση των ηθών, συχνά μετατρέπει τα πανεπιστήμια σε χώρους ανάπτυξης του εγκλήματος. [...] Τα πανεπιστήμια έχουν γίνει καταφύγια κάθε λογής εγκληματικών στοιχείων, από συμμορίες ανηλίκων μέχρι αλλοδαπούς κακοποιούς αλλά και "αναρχικούς"». Οι τελευταίοι καταγγέλλονται σαν «η κυριότερη ομάδα που εμφανίζει έντονη εγκληματική δράση», η δε πολιτεία καλείται «να λάβει τα αναγκαία μέτρα».

Στην πραγματικότητα, όλα τα παραπάνω αποτελούν τερατώδη παραχάραξη των αποτελεσμάτων της επίμαχης έρευνας. Η διατριβή του Κ. Μπαμπασίδη εκδόθηκε πρόσφατα σε βιβλίο («Πανεπιστημιακό Ασυλο. Κοινωνικοπολιτικές και εγκληματολογικές προεκτάσεις», Αθήνα 2006). Ενα ξεφύλλισμά της αρκεί για να αποδειχθεί περίτρανα το μέγεθος της ασυλοφάγας δημοσιογραφικής απάτης. Συγκεκριμένα:

**Σε σύνολο 483 φοιτητών που απάντησαν στην έρευνα, μόλις 14 ανέφεραν ότι υπήρξαν θύματα κάποιας «εγκληματικής πράξης» σε πανεπιστημιακό χώρο, των Φοιτητικών Εστιών συμπεριλαμβανομένων (σ. 299).

Από τα 16 καταγγελθέντα «εγκλήματα», τα 6 αφορούσαν κλοπές, 2 «απειλή», 1 διάρρηξη, 1 «βανδαλισμό ιδιοκτησίας», 1 «επίθεση», 2 «σωματικές βλάβες» και 3 «σεξουαλική παρενόχληση» (σ. 301). Ούτε ένας βιασμός ή απόπειρα!

**Το 18,7% δεν αφορά «δύο στις δέκα φοιτήτριες» που «καταγγέλλουν βιασμό», αλλά είναι το ποσοστό των τριών «σεξουαλικών παρενοχλήσεων» (ό,τι κι αν σημαίνει αυτό) στο συνολικό αριθμό των 16 αδικημάτων.

**Ερωτήματα προκαλεί επίσης ο ισχυρισμός της «Απογευματινής» ότι στην έρευνα «καταγγέλθηκαν διαρρήξεις σε δωμάτια φοιτητών σε ποσοστό 38,3%». Ο συγκεντρωτικός πίνακας της διατριβής αναφέρει 1 μόνο διάρρηξη εντός κι άλλες 6 εκτός πανεπιστημιούπολης σε σύνολο, υπενθυμίζουμε, 483 ερωτηθέντων.

Επειτα απ' όλα αυτά, θα περίμενε κανείς πως ο συγγραφέας θα έσπευδε να καταγγείλει την αθέμιτη παραποίηση της δουλειάς του. Συνέβη ακριβώς το αντίθετο: σε πρόσφατη συνέντευξή του στον «Παρατηρητή» της Κομοτηνής (27.4.06), ο κ. Μπαμπασίδης καμαρώνει για το γεγονός ότι η «μεγάλη έρευνά» του «είχε γίνει και πρωτοσέλιδο σε αθηναϊκή εφημερίδα πριν λίγα χρόνια»!

Το ίδιο το βιβλίο του δεν διακρίνεται, άλλωστε, για τη σαφήνεια των θέσεών του. Παραδέχεται βέβαια πως «τα ποσοστά εγκληματικότητας εντός των πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων έχουν υπερτονιστεί, υπερεκτιμηθεί και διογκωθεί από τα ΜΜΕ» (σ. 391). Οσον αφορά το διά ταύτα, ωστόσο, παραπαίει ανάμεσα στην υποστήριξη του υπάρχοντος θεσμικού πλαισίου, που θεωρείται απολύτως επαρκές (σ. 405-6), και την ξεκάρφωτη υπόδειξη για «βελτίωση και ορθολογιστική τροποποίηση των υφισταμένων θεσμικών διατάξεων» (σ. 410).

Ομως η υπόθεση κρύβει κι άλλες εκπλήξεις. Η μικρότερη αφορά την πολιτική ταυτότητα του συγγραφέα, που η «Απογευματινή» φρόντισε να αποσιωπήσει: υπεύθυνος μαθητικού της ΟΝΝΕΔ το 1994-95, υποψήφιος ευρωβουλευτής της Ν.Δ. το 1999 και υποψήφιος βουλευτής στη Ροδόπη το 2004.

Περισσότερα ερωτήματα προκαλεί η συμμετοχή του στο δ.σ. του Ινστιτούτου Αμυντικών Αναλύσεων, με αντιπρόεδρο τον ένθερμο υποστηρικτή της κατάλυσης του ασύλου, καθηγητή Εμμανουήλ Μικρογιαννάκη. Το ΙΑΑ είναι νομικό πρόσωπο εποπτευόμενο και χρηματοδοτούμενο από το υπουργείο Εθνικής Αμύνης, με σκοπό την «παροχή, αποκλειστικά στον ΥΠΕΘΑ, απόψεων ή γνωμών σε θέματα αμυντικής πολιτικής και εξοπλισμών».

Συγκεκριμένα, «εκπονεί μελέτες, διεξάγει έρευνες και συμμετέχει σε εθνικά και ευρωπαϊκά προγράμματα για θέματα αμυντικής πολιτικής και βιομηχανίας, νέων τεχνολογιών, στρατηγικής ανάλυσης, διεθνών σχέσεων και γεωπολιτικής».

Τι δουλειά έχει ένας εγκληματολόγος, και δη ειδικευμένος στο πανεπιστημιακό άσυλο, σ' ένα τέτοιο θινκ τανκ; Οι απορίες μας ενισχύονται από το γεγονός ότι ο υπουργός Αμυνας, Βαγγέλης Μεϊμαράκης, ήταν κεντρικός ομιλητής στην παρουσίαση της διατριβής του κ. Μπαμπασίδη (3.5.06). Φυσικά, υποστήριξε ότι «πρέπει να επανεξετάσουμε το άσυλο, δηλ. το σκοπό λειτουργίας του στη σύγχρονη δημοκρατία» («Παρατηρητής» 12.5.06).

Μήπως η αλλαγή του εγχώριου αμυντικού δόγματος, με την ανάθεση (και) στο στρατό της καταστολής των «ομάδων συμφερόντων» που τα βάζουν με το «οργανωμένο κράτος» (βλ. «Ιός» 14.11.2004 & 23.7.2005) έχει κάποιες απρόοπτες προεκτάσεις;



Αστυνομία στο άσυλο

5 Ιανουαρίου 1983. Είσοδος αστυνομικού στο Αριστοτέλειο για να συλλάβει εργαζόμενο που είχε διαπληκτισθεί με τον εργολάβο καθαρισμού μετά την απόλυσή του. Η ΦΕΑΠΘ καταγγέλλει την παραβίαση του ασύλου, ενώ ο πρύτανης (μητροπολίτης Τυρολόης Παντελεήμων) δηλώνει... άγνοια νόμου.

14 Οκτωβρίου 1983. Επίθεση ένστολων αστυνομικών και ΜΕΑ σε συγκέντρωση της «Επιτροπής για το Στρατό» στα Προπύλαια, έπειτα από απαγόρευση προγραμματισμένης πορείας. Ξυλοδαρμοί και συλλήψεις 11 στελεχών της εξωκοινοβουλευτικής αριστεράς. Ομόφωνη καταδίκη της παραβίασης του ασύλου από την ΕΦΕΕ, πολιτικά κόμματα, την πρυτανεία αλλά και τον υπουργό Δημ. Τάξης Γιάννη Σκουλαρίκη. Μηνύσεις εναντίον 8 αστυνομικών από τα δ.σ. των φοιτητών του ΕΜΠ.

2 Φεβρουαρίου 1984. Επέμβαση της Στρατονομίας στην Κτηνιατρική Θεσσαλονίκης, ύστερα από αίτημα σπουδαστών της Στρατιωτικής Σχολής (ΣΣΑΣ), για το σπάσιμο της περιφρούρησης φοιτητικής απεργίας.

Η Πρυτανεία διαχωρίζει τη θέση της κι ανακοινώνει πως οι υπαίτιοι «τιμωρήθηκαν για παράβαση των κανονισμών» της ΣΣΑΣ.

11 Απριλίου 1984. Ενοπλοι ασφαλίτες εισβάλλουν στη Νομική Κομοτηνής, συλλαμβάνοντας φοιτητές για «αναγραφή συνθημάτων».

Η Σύγκλητος του ΔΠΘ ζητά την πειθαρχική δίωξη των αστυνομικών.

20 Μαρτίου 1985. Τα ΜΑΤ εισβάλλουν στο ισόγειο της Νομικής Αθηνών, καταδιώκοντας αναρχικούς που έκαιγαν αφίσες στη Σόλωνος το βράδυ των φοιτητικών εκλογών.

Δυναμική απόκρουση των αστυνομικών από φοιτητές διαφόρων παρατάξεων, ακόμη και συνδικαλιστές της κυβερνητικής ΠΑΣΠ.

18 Νοεμβρίου 1985. Κατάληψη του Χημείου σε ένδειξη διαμαρτυρίας για το φόνο του 15χρονου Μιχάλη Καλτεζά από αστυνομικό στα Εξάρχεια. Επέμβαση των ΜΑΤ με άδεια της «Επιτροπής Ασύλου» (πρύτανης Μιχ. Σταθόπουλος, εκπρόσωπος του ΔΕΠ Δ. Μαυράκης, εκπρόσωπος των φοιτητών Ιω. Τσαμουργκέλης). Βομβαρδισμός του κτιρίου με χημικά, ξυλοδαρμός και σύλληψη 37 νέων.

24-25 Οκτωβρίου 1991. ΜΑΤ κι ακροδεξιοί «αγανακτισμένοι πολίτες» πολιορκούν επί ώρες το ΕΜΠ, εμποδίζοντας την έξοδο των υπολειμμάτων μαθητικής πορείας που είχε οδηγηθεί εκεί έπειτα από συμπλοκές με την αστυνομία έξω απ' το ΥΠΕΠΘ. Τακτικός βομβαρδισμός του ΕΜΠ με δακρυγόνα, πολύ μετά την κατάπαυση των επεισοδίων. Εμπρησμός του κτιρίου της Πρυτανείας στις 3.30 π.μ., πιθανότατα από ομοβροντία δακρυγόνων, ενώ οι ελάχιστοι καταληψίες είχαν συγκεντρωθεί σε άλλο χώρο (μπασκέτες) υπό την επίβλεψη καθηγητών.

Επέμβαση των ΜΑΤ με άδεια της Συγκλήτου και 28 συλλήψεις.

17 Αυγούστου 1994. Είσοδος των ΜΑΤ στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο (ΑΣΟΕΕ), με απόφαση της Συγκλήτου, και σύλληψη 52 νεαρών που είχαν πραγματοποιήσει κατάληψη σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους απεργούς πείνας Γ. Μπαλάφα κι Οδ. Καμπούρη. Καταδίκη 51 από τους συλληφθέντες σε φυλάκιση 8 μηνών για «διατάραξη οικιακής ειρήνης».

17-18 Νοεμβρίου 1995. Εγκλωβισμός περίπου 1.500 νέων στο ΕΜΠ από τα ΜΑΤ, μόλις ξεκίνησε η πορεία του Πολυτεχνείου. Ακολουθούν πολύωρες οδομαχίες, με αθρόα ρίψη δακρυγόνων, 47 συλλήψεις και «ζωντανή» τηλεοπτική κάλυψη.

Η Σύγκλητος προθυμοποιείται να επιτρέψει επέμβαση της αστυνομίας πολύ πριν ξεκινήσουν τα επεισόδια και δίνει τη σχετική άδεια στις 3.30 π.μ., αφού πρώτα διασφαλίζει την αποχώρηση όσων επιθυμούσαν (φοιτητών και μη). Οι 479 εναπομείναντες παραδίδονται χωρίς αντίσταση κι οδηγούνται στις κλούβες τραγουδώντας την «Ξαστεριά».

10 Μαΐου 2005. Είσοδος αστυνομικών στο ΕΜΠ, με τα αυτοκίνητα βουλευτών του ΠΑΣΟΚ (Χρ. Βερελής, Ευ. Βενιζέλος) που προσέρχονται σε παρουσίαση βιβλίου. Διαπληκτισμοί με αναρχικούς φοιτητές καταλήγουν στον τραυματισμό ενός 28χρονου από αστυνομική σφαίρα (δράστης ο προσωπικός φρουρός του Χρ. Βερελή) και μαζική ρίψη δακρυγόνων. Καταδίκη της οπλοχρησίας από τη Σύγκλητο, που κάνει λόγο για παραβίαση του ασύλου, και «προκλητική επίδειξη αυταρχισμού».

14 Νοεμβρίου 2005. ΜΑΤ εισβάλλουν στο προαύλιο της ΑΣΟΕΕ, καταδιώκοντας φοιτητές που επιχείρησαν να κρατήσουν ανοιχτή τη σχολή τους κατά το γιορτασμό του Πολυτεχνείου. Η ΕΛ.ΑΣ. κάνει λόγο για «παρασυρμό» των οργάνων της λόγω «έντασης».

17 Νοεμβρίου 2006. Εγκατάσταση αστυνομικών στο χώρο των Προπυλαίων, την ώρα της πορείας του Πολυτεχνείου. Απουσία αντιδράσεων.



ΔΙΑΒΑΣΤΕ:

Κυριάκος Μπαμπασίδης
«Πανεπιστημιακό Ασυλο. Κοινωνικοπολιτικές και εγκληματολογικές προεκτάσεις» (Αθήνα 2006, εκδ. «Β. Ν. Κατσαρού»).
Αναθεωρημένη εκδοχή διδακτορικής διατριβής που υποστηρίχθηκε το 2001 σε αγγλικό πανεπιστήμιο. Δυστυχώς, το αποτέλεσμα είναι εξαιρετικά φτωχό: περιορίζεται στην υπενθύμιση των γεγονότων του 1973, την -όχι πάντοτε ακριβή- αναπαραγωγή δημοσιευμάτων του τύπου (κυρίως της τετραετίας 1995-98) και την επεξεργασία των απαντήσεων 483 φοιτητών σε ερωτηματολόγια του συγγραφέα (1999-2000). Απουσιάζει, αντίθετα, οποιαδήποτε αναφορά τόσο στη θεωρητική συζήτηση και πρακτική εφαρμογή του ασύλου πριν από το 1982 όσο και στον χειρισμό των συγκεκριμένων σχετικών κρίσεων μετά την ψήφιση του Ν. 1.268/82. Μοναδική εξαίρεση η (απίστευτα ανακριβής) περιγραφή των ετήσιων επετειακών επεισοδίων του «Πολυτεχνείου», που στηρίζεται σε, τρία όλα κι όλα, αφιερώματα της «Βραδυνής» και του «Ελεύθερου Τύπου» και υπάγεται μάλλον στην κατηγορία «bon pour l' Occident»...

Μηνάς Παπάζογλου
«Φοιτητικό κίνημα και δικτατορία» (Αθήνα 1975, εκδ. «Επικαιρότητα»).
Λεπτομερής εξιστόρηση του αντιδικτατορικού φοιτητικού κινήματος του 1972-73 από τον τότε ειδικευμένο συντάκτη των «Νέων». Αλλεπάλληλες αναφορές στο ζήτημα του πανεπιστημιακού ασύλου, την επίκλησή του από τους φοιτητές και την αντιμετώπισή τους από τους τότε ιθύνοντες (πανεπιστημιακούς και μη).


ΔΕΙΤΕ:

«Αναρχία, Νοέμβριος 1985».
Η επέμβαση των ΜΑΤ στο Χημείο (18.11.85), όπως την κατέγραψε το συνδρομητικό βιντεο-κανάλι TV Press του Γιώργου Καρατζαφέρη. Μεταξύ άλλων, ακούγονται ευκρινώς οι ήχοι από τις καταστροφές που οι αστυνομικοί προκάλεσαν στο εσωτερικό του κτιρίου, αρκετή ώρα μετά την εκκένωσή του από τους αναρχικούς καταληψίες.

Ελευθεροτυπία, 26/11/2006

Πηγή: Ιός

Συνέχεια...

Αφίσα

Posted: by παντιγέρα in
0

Συνέχεια...

Χαμένοι στην παράνοια

Posted: by παντιγέρα in
0
«Οι γυναίκες στην Κένυα καταφεύγουν στην πολύ επικίνδυνη πρακτική να δένουν σκοινί γύρω από τη μέση τους για να σφίξουν το στομάχι τους για να μη νιώθουν την πείνα...» (Αναφορά της Action Aid).
Ξεκινώντας να γράψω αυτό το κείμενο, το μόνο που μπορούσα να σκεφτώ ήταν ο γενικός παραλογισμός που επικρατεί σήμερα στον κόσμο. Από τη μια, η Ευρώπη και η Αμερική ζουν σε ένα διαρκή πανικό λόγω των χρηματιστηρίων, των spreads, των υποβαθμίσεων, των οίκων αξιολόγησης. Από την άλλη, πριν από λίγες ημέρες είδαμε εκ νέου τα Ηνωμένα Έθνη να κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για την κατάσταση που επικρατεί στην Αφρική.


Δέκα εκατομμύρια άνθρωποι κινδυνεύουν να πεθάνουν από την πείνα καθώς η ξηρασία είναι η χειρότερη που έχουν αντιμετωπίσει εδώ και 60 χρόνια η Αιθιοπία, η Σομαλία και η Bόρεια Κένυα. Αμερικανοί αξιωματούχοι ζήτησαν από τη διεθνή κοινότητα να δράσει. Αλλά μάλλον είναι κακή στιγμή να την ενοχλεί τώρα, γιατί έχει απορροφηθεί από την παγκόσμια χρηματοοικονομική κρίση.
Κάπου μεταξύ αυτών των ειδήσεων, το μυαλό σταματά. Εμείς ασχολούμαστε με άυλους οικονομικούς όρους που καταλαβαίνουν μόνον όσοι έχουν ένα τουλάχιστον μεταπτυχιακό στα Οικονομικά, μοιράζουμε δισεκατομμύρια ευρώ καθημερινά, συζητάμε τη βιωσιμότητα του χρέους μας, την επιμήκυνση. Θα ήθελα πολύ να πω απλά…
"και ποιος νοιάζεται;".
Αλλά όλο αυτό μας αφορά… άρα δεν μπορώ να το πω. Με νοιάζει όμως που δεχόμαστε αδιαμαρτύρητα ότι μπορεί 10 εκατομμύρια άνθρωποι να πεθάνουν μέσα στις επόμενες ημέρες.
Όσο και αν ψάχνουμε να βρούμε το γιατί, το μόνο συμπέρασμα στο οποίο θα καταλήξουμε με ασφάλεια είναι ότι το κοινωνικοπολιτικό σύστημα το οποίο συντηρούμε με κάθε μέσο εξαναγκάζει λαούς στο θάνατο, για να μπορούν οι πλούσιες χώρες να γίνονται ακόμα πλουσιότερες. ΄Η για να το θέσω πιο σωστά… για να μπορούν οι πλούσιοι των πλουσίων χωρών να γίνονται ακόμα πλουσιότεροι. Ποιοι πουλούν όπλα στα στρατιωτικά καθεστώτα των αφρικανικών χωρών; Ποιοι αγοράζουν τις εκτάσεις και τις πλουτοπαραγωγικές πηγές των χωρών;
Ο λαός της Αιθιοπίας υποσιτίζεται, τη στιγμή που η κυβέρνηση της χώρας προσφέρει 7.5 εκ. στρ. της πιο γόνιμης γης της σε ξένες πολυεθνικές που μπορούν να εξάγουν τροφή στο δυτικό κόσμο. Τα θερμοκήπια της χώρας υπάρχουν για να μπορούν οι Ευρωπαίοι και οι Αμερικάνοι να έχουν εξωτικά φρούτα και λαχανικά στα πιάτα τους. Η πείνα και το χρέος είναι τα διαχρονικότερα και ισχυρότερα όπλα μαζικής καταστροφής. Είναι το πιο αποτελεσματικό μέσο υποδούλωσης των λαών, εκμετάλλευσης της εργατικής τους δύναμης, των πρώτων υλών… και εν τέλει των ονείρων τους.
Την ίδια στιγμή η ΕΕ στελέχωσε τη Frontex, μια στρατιωτική υπηρεσία που διαθέτει σκάφη, μαχητικά ελικόπτερα, κατασκοπευτικά αεροπλάνα και δορυφόρους που έχουν ως σκοπό τους να εμποδίσουν την έξοδο των προσφύγων πείνας από τις χώρες της Αφρικής προς τη Μεσόγειο και την Ευρώπη. Δε θα εξετάσω τη νομιμότητα αυτής της υπηρεσίας. Θα εξετάσω μόνο το οικονομικό κόστος των περίπου 20 εκατομυρίων ευρώ το μήνα. Αναρωτιέμαι… πόσα σχοινιά μπορούν να λυθούν από τις γυναίκες στην Κένυα με αυτό το ποσό;
Η Ευρώπη προσπαθεί να προστατευθεί από τους πεινασμένους που η ίδια δημιούργησε; Στις τακτικές πολέμου λένε ότι ποτέ όταν περικυκλώνεις τον εχθρό δεν πρέπει να του κλείνεις όλες τις διεξόδους φυγής. Εδώ λοιπόν η διέξοδος είναι η πείνα;
Είναι πολύ φθηνότερο, και πολύ πιο αποτελεσματικό να εξαλείψει κανείς τις αιτίες της πείνας από το να προσπαθεί να θεραπεύσει τις ανοιχτές πληγές. Είμαστε χαμένοι στην παράνοια των golden boys, των στρατών, των κυβερνήσεων, των θρησκειών. Μόνον όταν οι συνειδήσεις εξεγερθούν, μόνον όταν κατανοήσουμε ότι τραγωδία δεν είναι να βγάζουμε λίγα λιγότερα χρήματα από πριν, θα μπορέσουμε να μιλήσουμε για ανθρωπιά, για υποψία δημοκρατίας, για παγκόσμια κοινότητα. Μέχρι τότε θα είμαστε «εμείς» και οι «άλλοι».
Μόνο που οι άλλοι θα είναι μάλλον νεκροί από λιμό.

Κάτια Σωτηρίου - Νομικός
Πηγή: http://www.catisart.gr

Συνέχεια...

David Harvey: Ο άγριος καπιταλισμός βγαίνει στους δρόμους

Posted: by παντιγέρα in
0
Το συγκεκριμένο άρθρo γράφτηκε στις 11/8/2011 και δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Counterpunch υπό τον τίτλο “Feral Capitalism Hits the Streets”. ‘Feral’ είναι η λέξη την οποία επέλεξαν τα Βρετανικά ΜΜΕ για να χαρακτηρίσουν τους νεαρούς ταραξίες. Σημαίνει ‘άγριος’, ‘όχι εξημερωμένος’, ‘απολίτιστος’ και γειτνιάζει με τη λέξη ‘savage’. Αυτή τη λέξη χρησιμοποιεί κι ο David Harvey ως ραχοκοκκαλιά του κειμένου του, με διαφορετικά συμφραζόμενα κάθε φορά, για να μας βοηθήσει να δούμε πιο καθαρά πως οι ταραξίες «κάνουν μονάχα ό,τι κάνουν όλοι οι άλλοι». Για να μη χάσουμε τον ‘μίτο της Αριάδνης’, στη μετάφραση επιλέχθηκε μια και μοναδική απόδοση της λέξης ‘feral’: ‘άγριος’.
‘Μηδενιστές και άγριους έφηβους’ τους αποκάλεσε η Daily Mail:

Οι τρελοί έφηβοι από κάθε κοινωνικό στρώμα που ξεχύθηκαν στους δρόμους, άμυαλοι και απελπισμένοι, εκτοξεύοντας τούβλα, πέτρες και μπουκάλια στους μπάτσους ενόσω λεηλατούσαν από τη μια και βάζανε φωτιά από την άλλη, και οδήγησαν τις αρχές σε ένα χαρωπό κυνηγητό, όπου αυτές δεν ήξεραν ποιον να πρωτοπιάσουν, καθώς χαραζόταν με tweets η πορεία από τον έναν στρατηγικό στόχο στον άλλον.
Η λέξη ‘άγριοι’ με χτύπησε σαν αστροπελέκι. Μου θύμισε το πώς απεικονίζονταν οι κομμουνάροι στο Παρίσι το 1871, σαν άγρια θηρία, σαν ύαινες, που τους άξιζε να εκτελεστούν με συνοπτικές διαδικασίες στο όνομα της ιερότητας της ιδιωτικής περιουσίας, της ηθικότητας, της θρησκείας και της οικογένειας. Όμως μετά, η λέξη μου έφερε στο μυαλό έναν άλλο συνειρμό: την επίθεση στα ‘άγρια ΜΜΕ’ από τον Tony Blair, ο οποίος είχε βολευτεί τόσο καιρό στην αριστερή τσέπη του Rupert Murdoch εως ότου αργότερα αντικαταστάθηκε, όταν ο Murdoch έχωσε το χέρι στη δεξιά του τσέπη για να τραβήξει τον David Cameron.
Θα υπάρξουν φυσικά οι συνηθισμένες υστερικές συζητήσεις ανάμεσα σε όσους ρέπουν στην θέαση των ταραχών ως ζήτημα καθαρής, αχαλίνωτης και αδικαιολόγητης εγκληματικότητας, και όσους ανυπομονούν να θέσουν τα γεγονότα στα πλαίσια των συμφραζομένων της κακής αστυνόμευσης, του συνεχιζόμενου ρατσισμού, της αδικαιολόγητης δίωξης των νεαρών και των μειονοτήτων, της μαζικής ανεργίας των νέων, της ακμάζουσας κοινωνικής αποστέρησης και της βλακώδους πολιτικής λιτότητας που δεν έχει να κάνει με τα οικονομικά αλλά με τη διαιώνιση και την παγίωση προσωπικού πλούτου και δύναμης. Μερικοί μπορεί ακόμα και να υπερθεματίσουν καταδικάζοντας τις κενές νοήματος, αλλοτριωτικές ιδιότητες τόσων επαγγελμάτων και τόσο μεγάλου μέρους της καθημερινής ζωής εν μέσω τεράστιων αλλά ανισομερώς κατανεμημένων δυνατοτήτων άνθησης του ανθρώπου.
Αν είμαστε τυχεροί, θα έχουμε επιτροπές και αναφορές που θα ξαναματαλένε ό,τι ειπώθηκε για το Brixton και το Toxteth στα χρόνια της Thatcher. Λέω ‘τυχεροί’ επειδή τα άγρια ένστικτα του τωρινού Πρωθυπουργού μοιάζουν περισσότερο εναρμονισμένα με τα κανόνια νερού, τα δακρυγόνα και τις πλαστικές σφαίρες όσο κάνει υποκριτικά από καθέδρας κήρυγμα για την απώλεια του ηθικού προσανατολισμού, την παρακμή των καλών τρόπων συμπεριφοράς και τον θλιβερό εκφυλισμό των οικογενειακών αξιών και της πειθαρχίας μεταξύ των πλανημένων νεολαίων.
Όμως, το πρόβλημα είναι ότι ζούμε σε μια κοινωνία όπου ο καπιταλισμός ο ίδιος έχει εξαγριωθεί ανεξέλεγκτα. Άγριοι πολιτικοί κλέβουν στα έξοδά τους, άγριοι τραπεζίτες κουρσεύουν το δημόσιο κορβανά, Γενικοί Διευθυντές, διαχειριστές των hedge funds και ιδιοφυΐες των ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων λεηλατούν τον πλούτο του κόσμου, τηλεφωνικές και πιστωτικές εταιρίες φορτώνουν τους λογαριασμούς ολονών με μυστήριες χρεώσεις, καταστηματάρχες αισχροκερδούν, και με το παραμικρό απατεώνες και κομπιναδόροι στήνουν παπατζιλίκια στα υψηλότερα κλιμάκια του επιχειρηματικού και πολιτικού κόσμου.
Η πολιτική οικονομία της μαζικής ανέχειας, των αρπακτικών πρακτικών που μοιάζουν με ληστεία μέρα μεσημέρι, ιδιαίτερα των φτωχών και τρωτών, των άδολων και των νομικά απροστάτευτων, αποτελεί την ημερήσια διάταξη. Πιστεύει κανείς ότι είναι δυνατό να βρεθεί πια ένας τίμιος καπιταλιστής, ένας τίμιος τραπεζίτης, ένας τίμιος πολιτικός, ένας τίμιος καταστηματάρχης ή ένας τίμιος αστυνομικός διευθυντής; Ναι, υπάρχουν. Όμως, μονάχα ως μια μειοψηφία που όλοι οι άλλοι την θεωρούν ηλίθια. Βάλε μυαλό. Βγάλε Εύκολα Κέρδη. Εξαπάτησε και κλέψε! Οι πιθανότητες να πιαστείς είναι μικρές. Και, εν πάσει περιπτώσει, υπάρχουν πολλοί τρόποι να θωρακίσεις τον προσωπικό πλούτο απέναντι στα κόστη της εταιρικής αδικοπραγία.
Αυτό που θα πω ίσως σοκάρει. Οι περισσότεροι από εμάς δεν το βλέπουμε επειδή δεν θέλουμε. Σίγουρα κανένας πολιτικός δεν τολμά να το πει και ο Τύπος θα το τύπωνε μόνο για να ‘θάψει’ αυτόν που το ‘πε. Αλλά φαντάζομαι πως κάθε ταραξίας στους δρόμους γνωρίζει ακριβώς τι εννοώ. Κάνουν μονάχα ό,τι κάνουν όλοι οι άλλοι, αν και με διαφορετικό τρόπο – πιο κραυγαλέα και εξόφθαλμα στους δρόμους. Ο Θατσερισμός αποδέσμευσε τα άγρια ένστικτα του καπιταλισμού (τα ‘ζωικά πνεύματα’ του επιχειρηματία όπως σεμνότυφα τα ονόμασαν) και έκτοτε τίποτα δεν έχει εμφανιστεί για να τα χαλιναγωγήσει. Σπάστα και κάψτα [slash and burn] είναι τώρα το απροκάλυπτο σύνθημα των κυρίαρχων τάξεων, παντού πάνω-κάτω.
Αυτή είναι η νέα κανονικότητα στην οποίο ζούμε. Με αυτό θα έπρεπε να ασχοληθεί η επόμενη μεγάλη επιτροπή διερεύνησης. Όλοι, όχι μόνο οι ταραξίες, θα έπρεπε να απολογηθούν. Ο άγριος καπιταλισμός θα έπρεπε να δικαστεί για εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας καθώς και εγκλήματα κατά της φύσης.
Δυστυχώς, αυτό είναι που τούτοι οι άμυαλοι ταραξίες δεν μπορούν να δουν ή να απαιτήσουν. Όλα συνωμοτούν στο να αποτρέψουν κι εμάς να το δούμε και να το απαιτήσουμε. Γι’ αυτό η πολιτική εξουσία φορά με τόση βιάση τα ιμάτια της αφ’ υψηλού ηθικότητας και της υποκριτικής επιχειρηματολογίας· ώστε κανείς να μη μπορέσει να τη δει τόσο γυμνά διεφθαρμένη και τόσο ηλίθια παράλογη.
Όμως υπάρχουν διάφορες αναλαμπές ελπίδας και Φωτός στον κόσμο. Τα κινήματα των αγανακτισμένων [indignados] στην Ισπανία και την Ελλάδα, οι επαναστατικές τάσεις στη Λατινική Αμερική, τα κινήματα χωρικών στην Ασία, όλα αρχίζουν να καταλαβαίνουν την απέραντη βρωμιά που ένας αρπακτικός και άγριος παγκόσμιος καπιταλισμός έχει αμολήσει στον κόσμο. Τι χρειαζόμαστε οι υπόλοιποι από εμάς για να το δούμε και δρώντας να το αλλάξουμε; Πως μπορούμε να κάνουμε μια νέα αρχή; Τι κατεύθυνση να ακολουθήσουμε; Οι απαντήσεις δεν είναι εύκολες. Όμως ένα πράγμα ξέρουμε στα σίγουρα: μπορούμε να πάρουμε σωστές απαντήσεις μόνο κάνοντας τις σωστές ερωτήσεις.

Πηγή: http://ilesxi.wordpress.com


Συνέχεια...

Πλέκοντας το εγκώμιο ενός χουντικού

Posted: by παντιγέρα in
0
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, αίτηση να επισκεφθεί στις φυλακές Κορυδαλλού τον Νίκο Ντερτιλή, τον τελευταίο κρατούμενο εκ των πρωταιτίων της Χούντας, υπέβαλε στο υπουργείο Δικαιοσύνης ο μητροπολίτης Καλαβρύτων Αμβρόσιος, σύμφωνα με τον διαδικτυακό τόπο εκκλησιαστικών ειδήσεων Romfea.gr.

Στην επιστολή του ο κ. Αμβρόσιος πλέκει το εγκώμιο του Νίκου Ντερτιλή, τον οποίο χαρακτηρίζει «πολιτικό κρατούμενο» και «πρότυπο ζωής».

Παραπονείται, μάλιστα, ότι δεν του έχει δοθεί άδεια ως τώρα ώστε να επισκεφθεί «τον γενναίο Έλληνα αδελφό μας στο δεσμωτήριό του, κατ’ εφαρμογή του λόγου του Θεού. Θα ήθελα να του σφίξω το χέρι και να τον συγχαρώ διά ζώσης φωνής, μόνο και μόνο διότι παραμένει πιστός στις αρχές του καθ’ ον χρόνο θα ηδύνατο με μιαν υποκριτικήν δήλωση μετανοίας να έχει κερδίσει την ελευθερίαν του. Άνθρωποι οι οποίοι έχουν αρχές και δεν τις θυσιάζουν, αποτελούν πρότυπα ζωής. Ακόμη και τότε που οι αρχές των δεν γίνονται αποδεκτές από την πλειονότητα ενός λαού».

Ο μητροπολίτης Καλαβρύτων και Αιγιαλείας κ. Αμβρόσιος δήλωσε επίσης ότι «Βεβαίως και θα τον επισκεφθώ. Ο Ντερτιλής δεν είναι εγκληματίας».

Επειδή η αγιότητα του μητροπολίτη ξεχνά, να του θυμίσω, επειδή μπορεί - για παράδειγμα - να διάβαζε τότε, ότι ο Ντερτιλής πήρε μέρος στην καταστολή της εξέγερσης στο Πολυτεχνείο, ήταν εκείνος που είδε από πολύ κοντά την πύλη του Πολυτεχνείου να πέφτει. Ο οδηγός του, Αντώνης Αγριτέλης, είχε καταθέσει στη δίκη του Πολυτεχνείου, ότι σκότωσε εν ψυχρώ τον Μιχάλη Μυρογιάννη, έξω από το Πολυτεχνείο, το μεσημέρι της Κυριακής 18 Νοεμβρίου 1973. Ο Μυρογιάννης ήταν ένας εκ των εξεγερμένων. Τη στιγμή που το 20χρονο παλικάρι προσπαθούσε να διαφύγει των αστυνομικών, ο Ντερτιλής τον πυροβόλησε φυτεύοντάς του μια σφαίρα στο κεφάλι.

«Είδα τον Ντερτιλή να βγάζει το περίστροφό του και να σκοτώνει έναν νεαρό στην οδό Πατησίων. Μετά, σαν να μη συνέβαινε τίποτε, μπήκε στο τζιπ και, χτυπώντας με στην πλάτη, μου είπε: "Με παραδέχεσαι, ρε; Με τη μια τον πέτυχα στο κεφάλι"».
Αυτή ήταν η κατάθεση του Αγριτέλη, κατά τη διάρκεια της δίκης του Πολυτεχνείου. Μιας δίκης για τους 22 νεκρούς του, με κατηγορουμένους τυράννους, στρατιωτικούς, αστυνομικούς και πράκτορες, 32 τον αριθμό, που διήρκησε περισσότερο από δύο μήνες. Ο ίδιος ο Ντερτιλής αμφισβήτησε τη μαρτυρία του Αγριτέλη, όμως το δικαστήριο τον καταδίκασε σε ισόβια δεσμά, για το φόνο του Μυρογιάννη.

Σχετικά με τις αρχές που ανέφερε ο κ. Αμβρόσιος, πράγματι, ο Ντερτιλής είναι αμετανόητος. Όσοι προσπάθησαν κατά καιρούς να τον αποφυλακίσουν, κυρίως για λόγους κοινωνικούς και υγείας, έπεσαν πάνω στην πόρτα του Ντερτιλή, αφού ποτέ του δεν αναγνώρισε τη δικαιοδοσία των δικαστηρίων της Γ΄ Ελληνικής Δημοκρατίας και έτσι έχει αρνηθεί να ζητήσει χάρη. Ταυτόχρονα, δηλώνει ότι δεν μετάνιωσε για τίποτα, ενώ υπερασπίζεται «την επανάσταση». Ταυτόχρονα, έχει αποστείλει επιστολή στο Συμβούλιο Πλημμελειοδικών με την οποία δηλώνει πως δεν επιθυμεί την υφ' όρων απόλυσή του αν προηγουμένως δεν επέλθει η δικαίωσή του εκ μέρους της Πολιτείας. Δηλαδή, ούτε λίγο-ούτε πολύ, ο ατσαλένιος επικεφαλής των αρμάτων που εισέβαλαν στο Πολυτεχνείο, ίσως περιμένει να του απονεμηθεί και ο τίτλος του ήρωα, με κάποιο παράσημο στο στήθος. Αυτά για τον Ντερτιλή τον - σύμφωνα με τον κ. Αβρόσιο - «πολιτικό κρατούμενο» και «πρότυπο ζωής».

Από την άλλη, ο μητροπολίτης Καλαβρύτων είναι εκείνος που, για παράδειγμα, με αφορμή το νόμο περί Ιθαγένειας, είχε δηλώσει: «Το ελληνικό αίμα μολύνθηκε. Ανακατεύθηκε πια με το πακιστανικό, αφγανικό, το ιρανικό, το ιρακινό, το αλβανικό και βάλε...».
Ο κ. Αμβρόσιος – που ήταν πνευματικός αδελφός του μακαριστού Αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου – έχει επικρίνει στο παρελθόν πολλάκις τα μέλη της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου και προσωπικά τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο για τη στάση τους έναντι μιας σειράς ζητημάτων που απασχολούν την Εκκλησία, όπως είναι αυτό της Κάρτας του Πολίτη, οι εξελίξεις σε σχέση με το μάθημα των Θρησκευτικών, οι σχέσεις Κράτους-Εκκλησίας, αλλά και το ζήτημα του αριθμού των προσλήψεων κληρικών.

Εννοείται ότι με αυτή την κίνηση του Μητροπολίτη να επισκεφτεί τον Ντερτιλή, δεν κινδυνεύει η Δημοκρατία και ίσως κάποιος από τους σχολιαστές να υποστηρίξει «γιατί ασχολείστε με αυτόν». Απλώς, είναι κάτι τέτοιες ώρες που με όλα αυτά θυμάμαι το μισητό – εκ των βασικών σλόγκαν της χούντας - «πατρίς-θρησκεία-οικογένεια», και καταλήγω στο «Όμοιος ομοίω αεί πελάζει».

Σπύρος Σεραφείμ
Πηγή: protagon

Συνέχεια...
0
Θα μπορούσε να είναι ένα γεγονός που εξελίσσεται παντού στις δυτικές μητροπόλεις. Από την Αθήνα, το Βερολίνο, τις Βρυξέλες, το Σαν Φρανσίσκο…Αυτή τη φορά είναι μια συνοικία στο Βόρειο Λονδίνο. Οι αιματηρές κοινοτοπίες της εξουσίας μιλάνε παντού την ίδια γλώσσα: σκουρόχρωμος, αστυνομικό μπλόκο, εκπυρσοκρότηση, αίμα. Και μετά κάμερες, media, δηλώσεις κρατικών αξιωματούχων που υπόσχονται άπλετο φως στην υπόθεση και μηδενική ανοχή σε αυτούς που θα διανοηθούν να διαταράξουν την τάξη. Πρόζες δημοκρατίας που δεν χρειάζονται καν μετάφραση. Παντού και πάντα ίδιες.

Η δολοφονία του 29χρονου Μαρκ Ντάγκαν από αστυνομικούς άναψε τη φωτιά που σιγόκαιγε στο προολυμπιακό Λονδίνο. Αν στην Γηραιά Αλβιώνα ο κόσμος της εξουσίας καμώνεται πως σοκάρεται από την διαπλοκή και την διαφθορά των ΜΜΕ με πολιτικούς (με αφορμή το πρόσφατο «σκάνδαλο» τηλεφωνικών υποκλοπών από εφημερίδες του ομίλου Μέρντοχ) αυτή τη φορά, δύσκολα κρύβει την αμηχανία του. Οι έννοιες της ταξικότητας, της φτώχειας, των αποκλεισμών, της οργής τους, της αστυνομικής βαρβαρότητας που τις συνοδεύει, του ρατσισμού που είναι πανταχού παρών, τσαλακώνουν την εικόνα όχι μόνο ενός «πολυεθνικού» Λονδίνου αλλά συνολικά των αξιών ενός πολιτισμού περιφράξεων. Η αμηχανία βέβαια είναι πάντα πρόσκαιρη για της μηχανές εξουσίας και το προσωρινό μούδιασμα υπερκαλύπτεται άμεσα από επιδείξεις δύναμης και δημοκρατίας…Υπάρχει εξάλλου μπροστά το μεγάλο στοίχημα των ολυμπιακών αγώνων του 2012…


Η ιστορία όμως έχει το πείσμα των από κάτω. Και είναι εκνευριστικά διδακτική. Το 1985 στους ίδιους δρόμους –για τις ίδιες σχεδόν αιτίες- εξελίχτηκαν μεγάλες κοινωνικές συγκρούσεις (που είχαν ως αποτέλεσμα μάλιστα τον θάνατο ενός αστυνομικού στα γεγονότα που ακολούθησαν). Πάλι οι πρωταγωνιστές ίδιοι: σε ένα μπλόκο ερευνάται το αυτοκίνητο ενός μαύρου κατοίκου, του Φλόιντ Τζάρετ. Με αφορμή ένα γελοίο φορολογικό παράπτωμα (παραποιημένο-πλαστό σήμα κυκλοφορίας) γίνεται έρευνα στο σπίτι του, κατά τη διάρκεια της οποίας πεθαίνει από καρδιακή ανακοπή η μητέρα του Cynthia. Τις επόμενες μέρες ένα κύμα οργής σαρώνει την πλέον υποβαθμισμένη γειτονιά του Τότεναμ γνωστή και ως εξέγερση του Broadwater Farm.


Ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του 1970, η περιοχή «αναπλάθεται» με την κατασκευή τεράστιων συγκροτημάτων εργατικών κατοικιών (Broadwater Farm Housing), που αποκτούν σχεδόν άμεσα –πέρα από τις αρχικές διακηρύξεις φτηνής και ποιοτικής στέγης- ένα χαρακτήρα περίφραξης, ελέγχου και υποτίμησης των κατοίκων τους. Οι ψευδαισθήσεις καταρρέουν μαζί με τις «ποιοτικές κατασκευές» του συγκροτήματος. Η περιοχή, με την εμφάνιση και του θατσερισμού στις αρχές του ‘80, περιθωριοποιείται, εγκληματοποιείται και γίνεται το «κακό παράδειγμα» που απαιτεί περαιτέρω αστυνομικό έλεγχο. Οι θατσερικές νομοτέλειες οδηγούν στην αύξηση των κρουσμάτων βίας από την αστυνομία στην περιοχή με αποκορύφωμα την δολοφονία της Cynthia Jarret. Με αφορμή τις ταραχές του 1985 στο Τότεναμ, για να εξορκιστεί ο «δαίμονας της εξέγερσης», αρχίζει μια νέα χωροταξική-πολεοδομική (και όχι μόνο) χειραγώγηση. Σήμερα ένα κομμάτι της περιοχής «εκκαθαρίστηκε» και είναι από τα πλέον ακριβά (και κατά βάση λευκά) προάστια της πόλης. Ένα μεγάλο κομμάτι του Τότεναμ στα ανατολικά παρόλ’ αυτά συνεχίζει να κατέχει τα πρωτεία ανάμεσα στις φτωχότερες και πλέον υποβαθμισμένες περιοχές της αγγλικής πρωτεύουσας.


Το Λονδίνο προετοιμάζεται για τους Ολυμπιακούς Αγώνες μέσα σε συνθήκες γενίκευσης της φτώχειας, με αφορμή την οικονομική κρίση. Οι σφαίρες των μπάτσων συμπεριφέρονται σαν έξυπνα όπλα τελευταίας τεχνολογίας. Ξέρουν να σημαδεύουν τις επικίνδυνες τάξεις: εκείνες που θα απαντήσουν στο πλιάτσικο της ζωής τους, εκείνες που με σφιγμένα δόντια υπομένουν, εκείνες που μπορούν να βάλουν φωτιά σε καθετί που θυμίζει τον πολιτισμό της εξουσίας… Σε κείνες που αυτές τις μέρες «πλιατσικολογούν» πολυκαταστήματα, ρίχνουν πέτρες στους μπάτσους και βάζουν φωτιά στα λαμπερά σύμβολα του εμπορεύματος. Η οργή δε χρειάζεται μετάφραση. Και είμαστε με το μέρος της…

Πηγή: thersitis.gr/

Συνέχεια...

back to top